کاوش موضوع انحصار
صفحه اصلی
انحصار
در علم اقتصاد، انحصار یا مونوپولی (به انگلیسی: monopoly) زمانی به وجود میآید که یک شخص ویژه یا یک سرمایهگذار کنترل کافی روی تولید یا خدمتی خاص دارد و بهطور معنیداری برحسب اینکه افراد دیگر باید به آن دسترسی داشته باشند، تعیین میشود. (این در تضاد با انحصار مصرفکننده است که در آن تنها یک شخص روی بازار برای خریداری کالا یا خدمت کنترل دارد، مربوط است و با بازار چندقطبی که در آن تعداد کمی از اشخاص تأثیر قابل توجهی روی صنعت اعمال میکنند، فرق دارد) انحصارها به فرایندهایی که یک بنگاه سودهای مصرانه و سهم بزرگتری از بازار را نسبت به حالت رقابت کامل دارند، ارجاع میشوند.
انحصار تولیدکننده باید از انحصار مصرفکننده که در آن فقط یک خریدار کالا یا خدمت وجود دارد تفکیک شود، این انحصار ممکن است بخشی از بازار را در اختیار داشته باشد. همچنین باید از یک کارتل (شکلی از چند قطبی) که در آن ارائه دهندگان چندین قانون با هم خدمات، قیمتها یا فروش کالاها را هماهنگ میکنند تفکیک شود. انحصارهای تولیدکننده، انحصارهای مصرفکننده و چند قطبیها مبتنی بر شرایطی اند که در آن یک یا تعداد کمی از اشخاص قدرت بازار دارند و بنابراین باید با مصرف کنندگانشان (انحصار تولیدکننده)، تأمین کنندگان (انحصار مصرفکنندگان) و دیگر بنگاهها (چند قطبی) در طریقه تئوریک یک بازی روابط متقابل داشته باشند؛ یعنی اینکه انتظار میرود رفتارهای آنها در انتخاب راهبرد دیگر بازیگران تأثیر بگذارد و برعکس. این در تناقص با مدل رقابت کامل است جائیکه بنگاهها گیرنده قیمت هستند؛ و قدرت بازاری ندارند. انحصارطلبها به نوعی کالاهای کمتری تولید میکنند و آنها را در قیمت بالاتری نسبت به حالت رقابت کامل میفروشند در نتیجه سود غیر نرمال و پایدار شده دارند.
شکل انحصار میتواند بهطور طبیعی یا عمودی کامل یا به صورت ترکیبهای افقی باشد. وقتی که بنگاه انحصاری رقبایش را عملاً از ورود به یک زمینه ممنوع میکند یا آنها را بخاطر انجام دادن کاری تنبیه میکند به آن انحصار زورگویانه گفته میشود.
انحصار تولیدکننده بازاری است که در آن فقط یک تأمینکننده محصول وجود دارد و تولیدات را میفروشد. تنها یک فروشنده در یک صنعت معین وجود دارد و برای کالاهای تولیدشده جانشین وجود ندارد. این ساختار بازار را انحصار خالص میگویند. گاهی تعدادی فروشنده در یک صنعت وجود دارند و برای بعضی از کالاهای تولید شده جانشین نزدیک وجود دارد. اما با این وجود بنگاهها مقداری از قدرت بازار را حفظ میکنند که به آن رقابت انحصاری میگویند، در صورتی که در چند قطبی چارچوب نظری اصلی حول محور تعاملات راهبردی بنگاهها است.... بیشتر در ویکی پدیا